Suojaa yrityksesi arvokkain omaisuus!
  

Hit Factor suojasi Japanin hurmanneen Little Bobi -animaatiohahmon


 

Pyöreäpäisistä BOBI-postilaatikoista tunnetun Bobi.comin markkinoinnin animaatiohahmo Little Bobi on sulattanut japanilaisten sydämet. Hahmo on tuonut runsaasti näkyvyyttä ja kasvattanut voimakkaasti Bobien myyntiä Japanissa. Immateriaalioikeuksiin keskittyvä Hit Factor sai tehtäväkseen hassuttelevan postilaatikkohahmon suojaamisen, jotta brändilähettiläs voisi huoletta keskittyä tehtäväänsä tärkeillä markkinoilla.



Idea Little Bobi -animaatiohahmosta syntyi, kun Bobi.comin japanilainen asiakas kiinnitti huomionsa Little Bobia muistuttaviin piirroskuvituksiin. Innostunut asiakas lähetti kyselyn, voisiko hahmon herättää eloon.

”Siitä se lähti. Tosin meillä on aina ollut intohimona tehdä arkisista käyttötuotteista mielenkiintoisia ja käyttäjätarpeisiin mukautuvia sekä haluttavia tuotteita. Brändimielikuvassamme luomme tylsistä päivittäisistä asioista itseään suurempia, mielenkiintoisia ja haluttavia ilmiöitä. Japanin markkinoilla touhuava Little Bobi on viimeisin ilmiömme”, kertoo Bobi.comin perustaja ja toimitusjohtaja Lasse Lehtimäki.


Immateriaalioikeuksien suojaaminen kuului osaksi luomisprosessia.


Japanilaisten toivomus mielessään Lasse otti yhteyttä video- ja kuvaprojekteja toteuttavaan Villecomin toimitusjohtaja Ville Lehtimäkeen, joka suunnitteli ja viimeisteli Little Bobi -animaatiohahmon. Ville oli esitellyt aiemmin joitain kuvia Lassen kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta. Yhdessä mietittiin animaatiohahmon luonnetta, ulkonäköä ja nimeä.

”Little Bobista kehittyi pitkän suunnitteluprosessin jälkeen maailmanlaajuinen seikkailija, joka osaa ja voi tehdä mitä vain. Hän osaa myös rakentaa ja tietenkin asentaa postilaatikoita. Little Bobi onkin todellinen monitoimiosaaja”, Ville jatkaa hymyillen.

Kokenut IPR-ammattilainen apuun

Suojaukset olivat osa hahmon luomisprosessia. Lasse kääntyi Little Bobin immateriaalioikeuksien suojaamiseksi Hit Factorin IPR-lakimies Juha Myllyojan puoleen. Lasse ja Juha olivat tehneet pitkään yhteistyötä, joten tuttuun ammattilaiseen oli helppoa ja luontevaa turvautua tärkeässä asiassa.

”Juha tuntee liiketoimintamme läpikotaisin. Juhan henkilökohtainen osaaminen ja rooli IPR-asioidemme hoidossa on merkittävä asia meille. En voi riittävästi korostaa, miten tärkeänä pidämme IPR-kumppanimme ymmärrystä asiakkaan toimialasta ja bisneksestä sekä tuotemaailman tuntemusta ja kykyä hahmottaa myös sen kehityssuuntia”, Lasse painottaa.

Lähes 30 vuotta IRP-lakimiehenä toiminut Juha otti tehtävän innostuneesti vastaan. Little Bobi -hahmolla oli vahva tekijäinoikeussuoja takanaan, mutta Juha teki arvion, mitä muita suojauksia hahmolle kannattaisi hankkia. Japanista tullut toivomus siivitti myös mahdollisimman hyvään suojaukseen.

Vahvakin hahmo tarvitsee suojaa

”Tämä on ollut yksi kiinnostavimmista projekteista siinä mielessä, että pääsin asiakkaan kanssa suunnittelemaan parhaimman ratkaisun kokonaisuudelle. Animaatiohahmolla on vahva suoja tekijäinoikeuden kautta, mutta tavaramerkin näkökulmasta Little Bobi -nimi edellytti omaa suojaa. Samalla mietimme, millaisissa oheistuotteissa Little Bobi jatkossa seikkailisi eli mihin luokkiin hahmo kannattaisi tulevaisuutta ajatellen suojata”, Juha kertoo.

Little Bobin suojaaminen eteni huolellisten ennakkotutkimusten jälkeen sujuvasti. EU-rekisteröinti valittiin pohjalle. Madridin pöytäkirjan mukaisen kansainvälisen rekisteröintijärjestelmän kautta kohdennus tehtiin Japaniin. Jos Little Bobi pomppisikin jatkossa uusille markkinoille, voitaisiin rekisteröintiä laajentaa kansainvälisen rekisteröintijärjestelmän alla oleviin maihin suhteellisen helposti.


Juhan henkilökohtainen osaaminen ja rooli IPR-asioidemme hoidossa
on meille merkittävä asia.


Tavaramerkin näkökulmasta oli tärkeä tutkia, oliko aikaisempia saman tyyppisiä merkkejä olemassa, jotka saattaisivat tuoda mutkia matkaan. Tarkasti tehdyt tutkimukset osoittivat, ettei hahmon suojaamiseen löytynyt esteitä.

”EU-rekisteröintiprosessissa vastaamme tuli ainoastaan yksi väite, jonka taklasimme supistamalla tavaraluetteloa. On aika yleistä, että tällaisissa prosesseissa tulee joku väite tai yhteydenotto, mikä on sitten syytä käydä läpi ja tehdä tarvittavat muutokset”, Juha toteaa.

Little Bobi voi nyt luottavaisesti jatkaa maailmanvalloitustaan.

”Saimme todella hyvän paketin Juhan avulla. Japanilaiset asiakkaamme ovat olleet myös todella tyytyväisiä, mikä on meille erittäin tärkeää.”


Little Bobin seikkailuja voit käydä katsomassa:

Instagramissa: https://www.instagram.com/bobicom_official/ 

Facebookissa: https://www.facebook.com/BobicomOy/videos

YouTubessa: https://www.youtube.com/@Bobicompany


Lue lisää verkkosivuilta:
https://www.hitfactor.fi/
https://www.bobi.com/fi/
https://villecom.fi/